
Werkwijze
Om een kwalitatief asbestattest te kunnen afleveren, is het nodig dat volgende stappen worden doorlopen.
Het resultaat is een helder en volledig attest...
Opdrachtformulier
Met dit formulier geeft u als eigenaar of gevolmachtigde de opdracht aan ADISK om een asbestinventaris op te maken voor het verkrijgen van een asbestattest. Het opdrachtformulier wordt deels ingevuld door de eigenaar en deels door de asbestdeskundige. Wij staan u bij indien u vragen heeft.
Download hier het opdrachtformulier ->
Vooronderzoek
Aan de hand van de beschikbare informatie wordt er vooraf een analyse gemaakt van het inspectiegebied en de gebruikte materialen. Alle mogelijke info over bv. bouw- en verdiepingsplannen, bestaand asbestonderzoek, offertes of opleverattesten van renovatiewerken, historische foto's, informatie over gebruikte bouw- en isolatiematerialen... kunnen hierbij helpen.
Om onderzoeksbeperkingen uit te sluiten kan er een administratief bezoek plaats vinden voorafgaand aan het eigenlijke inspectiebezoek.
Plaats Bezoek
Om de asbest inventaris op te maken, moet er verplicht een plaatsbezoek gebeuren. Na afspraak wordt er een visueel onderzoek gedaan van het gebouw met een toets naar asbest veiligheid. De inspectie gebeurd niet-destructief, bij een normaal gebruik van het gebouw. Enkel waarneembare materialen worden opgenomen in de inventaris
Staalnamen
Staalnamen kunnen gebeuren om asbest verdachte materialen uit te sluiten. Ze zullen steeds genomen worden met de nodige veiligheidsmaatregelen en het juiste gereedschap. Staalnamen gebeuren bij voorkeur op reeds beschadigde plaatsen, zonder onnodige bijkomende schade te veroorzaken. De inherente schade zal steeds veilig achter gelaten worden en duurzaam ingekapseld of gefixeerd worden.
Foto's
De foto's die gemaakt zullen worden dienen om het asbest verdachte materiaal te lokaliseren en als bewijs van de monsternamen. En zijn nodig om de toestand te verduidelijken in het asbestattest. Uiteraard worden de foto's genomen rekening houdend met uw privacy !
Opstellen Asbestattest
Nadat we alle gegevens hebben ingevoerd in de digitale databank van OVAM, wordt het attest gefinaliseerd en aangevraagd. U hoeft zelf verder niets te doen.
Afleveren Asbestattest
Afleveren van het attest gebeurd binnen de 5 dagen na het bezoek en na ontvangst van de analyse van de staalnamen ! Indien er geen staalnamen nodig waren kan het attest zelfs na enkele dagen reeds afgeleverd worden.​